Το 1968 το Σύμφωνο της Βαρσοβιας, μια διακρατική συμμαχία άμυνας μεταξύ Τσεχοσλοβακίας, Βουλγαρίας, Ρουμανιας, Αν. Γερμανίας, Σοβιετικής Ένωσης Αλβανίας, Πολωνιας και Ουγγαρίας, σπάει και 4 από τις αναφερθείσες χωρες (Βουλγαρία, Σοβιετική Ένωση, Πολωνία, Ουγγαρία) εισβάλλουν στην Τσεχοσλοβακία σε μια βίαιη προσπάθεια καταστολής και πολιτικών μεταρρυθμίσεων. 108 πολίτες της Τσεχοσλοβακίας χάνονται σε αυτή την αιματηρή σύγκρουση και πάνω από 500 στρατιώτες τραυματίζονται. Οι συνέπειες αυτής της κίνησης ξεπερνούν τους θανάτους και τους τραυματίες, επεκτείνονται σε κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο. Στο δευτερο σκέλος με το οποιο και παίρνουμε την αφορμή το Τσεχοσλοβάκικο Νεο Κύμα Κινηματογράφου παγώνει και ο διασημότερος ίσως εκπρόσωπος του, ο σπουδαίος Milos Forman, βρίσκει καταφύγιο στη γη των ευκαιριών. Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι έτοιμες να γίνουν μάρτυρες ενός λαμπρού υπηρέτη της 7ης Τέχνης.
Έχοντας ήδη εγκαθιδρύσει ένα ονομα στην πατρίδα του με ταινίες όπως το βραβευμένο με Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινιας «A Blonde in Love» και το σατιρικό «Firemen’s Ball» το οποιο απαγορεύτηκε από τις Τσεχοσλοβακικες αρχές το 1967, ήρθε το κινηματογραφικό του ντεμπούτο στη Νεα Υόρκη με το Taking Off το 1971. Το Taking Off ενώ είναι αναγνωρισμένο από τους κριτικούς ποτε δεν άγγιξε το αμερικανικό κοινό. Ήταν η επόμενη ταινία του που θα τον τοποθετούσε στο κλαμπ των μεγάλων του κινηματογράφου.
Το 1975 το One Flew Over Cuckoos Nest κάνει την εμφάνιση του και στον κινηματογράφο μετά την επιτυχία του ως θεατρικό με τον Kirk Douglas, ο οποιος ενώ προτάθηκε για το ρολο του πρωταγωνιστή ξανά κρίθηκε τελικά ακατάλληλος λογω ηλικίας. Στην παραγωγη της απόδοσης του μυθιστορήματος του Ken Kesey θα βρεθεί ο γιος του, Michael, και ο νεος στα δρώμενα τότε Jack Nicholson δίνει μια ηλεκτρική ερμηνεία. Η ταινία οφείλει κατά ένα μερος την επιτυχία της στην επιλογή του Forman να αναδείξει τις αντιδράσεις των ηθοποιών παρά το διάλογο μεταξύ τους. Υπήρξε σκηνή που Επι δέκα λεπτά η κάμερα τραβούσε τις αντιδράσεις του Nicholson σε μια από τις ομαδικές θεραπείες στο ίδρυμα. Το παγωμένο βλέμμα που μας χαρίζει η Louise Fletcher που υποδύεται τη νοσοκόμα Ratched είναι στην πραγματικότητα ο εκνευρισμός της για την επιλογή της μεθόδου σκηνοθεσίας. Η σαρωτική επιτυχία της ταινιας στα Όσκαρ όπου σε 9 συνολικά υποψηφιότητες κατέκτησε 5 αγαλματίδια, μεταξύ των οποίων, Καλύτερης ταινιας, Φωτογραφίας, Σκηνοθεσίας, Διασκευασμένου Σεναρίου, Α Ανδρικού και Α Γυναικείου Ρόλου μέλλον θα την έκαναν να μετανιώσει για την αντίδραση της αυτή. Επιδραστικος οσο λίγοι, αρκετέ χρονια αργοτερα εμπνέει τον σκηνοθέτη και προστατευόμενο του, James Mangold, να βασιστεί στο αριστούργημα του Forman για να δημιουργήσει το εξαιρετικό Girl, Interrupted με την Angelina Jolie σε ένα ρολο που θύμιζε αρκετά εκείνον του Nicholson.
Ακολούθησαν εξίσου επιτυχημένες και ταιριαστές για το υφος του Forman ταινίες, με λιγότερα βραβεία δε. Ταινίες όπως το Les Liaisons, People vs Larry Flint, Man of the Moon και κυρίως το επίσης διασκευασμένο θεατρικό Amadeus λειτούργησαν για τον ίδιο ιδανικό σκοπό. Το πως βίωσε σε όλη του τη ζωή ο Forman την σχέση της τέχνης και των αρχών, τον στόμφο με τον οποιο τείνουν να πατρονάρουν την τεχνη με μοναδικό σκοπό ωστόσο τη λογοκρισία, τη διαμόρφωση συγκεκριμένων συνειδήσεων και τη γενικότερη επιζήμια μετριότητα που έφεραν στην τεχνη του κινηματογράφου.
Ο Milos Forman που έφυγε μια μέρα σαν σήμερα το 2018 αποτέλεσε έναν από τους πιο συναρπαστικούς και θριαμβευτικους σκηνοθέτες του 20ου αιώνα, κάνοντας την τεχνη του εργαλείο για να δημιουργήσει μια καριέρα χλεύη απέναντι σε κάθε είδους τυραννία.