Αν ήσουν σινεφίλ στα 50s στη Νεα Υόρκη τότε ήταν πολύ σπουδαία υπόθεση για την εποχή η τηλεοπτική σειρά «Million Dollar Movie” που έτρεχε στο WOR για πάνω από δέκα χρονια, από το 1955 ως το 1966. Στο Million Dollar Movie προβάλλονταν τηλεοπτικά για πρώτη φορα, δις ημερησίως, όλα τα μπλοκμπαστερ της εποχής. Ταινίες όπως ο Πολίτης Κεην, το Gunga Din και γενικά όλη η ταινιοθήκη των προηγούμενων δεκαετιών 1940 και 1930 παρέλασε από τη μικρή οθόνη. Τη δικη του εμφάνιση έκανε σαν σήμερα πριν 64 χρονια, το βράδυ της 5ης Μαρτίου ο μεγαλειώδης αρχηγός των πρωτευόντων και «Όγδοο Θαύμα του Κόσμου», King Kong. Τι συμβολίζει όμως η ιστορία του γιγαντιαίου ανώτερου θηλαστικού που την καθιστά στα κινηματογραφικά classics? 




Η απλότητα της ιστορίας του είναι και η δυναμη του. Ο King Kong βασίζεται σε ένα από τα πιο κλασικά μοτίβα του κινηματογράφου ώστε να αναπτυχθεί η αφήγηση. Δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε το αγνό, άγριο πρόσωπο της φύσης ενάντια στον άνθρωπο. Μπορούν να παρατηρηθούν αρκετες ομοιότητες για παράδειγμα μεταξύ King Kong και Ταρζάν, παρολο που μιλάμε για δυο διαφορετικά μέλη της οικογένειας των θηλαστικών. Ας τα παρουμε όμως από την αρχη. Ο King Kong ζει στο Skull Island, έναν τόπο ανεπιτήδευτης ομορφιάς και τεράστιου ανεξερεύνητου φυσικού περιβάλλοντος. Στην πρώτη ταινία του 1933 αναφέρεται ως «κάτι που ο λευκός άνθρωπος δεν έχει ξαναδεί». Αυτό ακουγεται αρκετά γνώριμο. Οι ρίζες αυτής της έκφρασης πηγαίνουν έναν αιώνα πριν και στην άποικιοκρατικη μανια Ευρωπαίων εις βαρος της Μαύρης Ηπείρου. Η ενίσχυση του πλούτου και η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των κατοίκων των μεγάλων ευρωπαϊκών μητροπόλεων ήταν αυτή που κόστισε τον εκφυλισμό ολόκληρων φύλων και πολιτισμών, την εκμετάλλευση των φυσικών τους πόρων και την αλλοτρίωση της ταυτότητας που οι ιδιοι για χρονια είχαν δημιουργήσει. 



Ο King Kong δεν είναι η απεικόνιση της τοξικής αρρενοπωτητας όπως βλακωδώς διατυπώνεται συχνά. Δεν είναι ένα ευτελές κακέκτυπο του άνδρα, ενας πίθηκος που σκαρφαλώνει κτήρια φαλλικού σχεδιασμού ως προς την κατάκτηση της καρδιάς της πρωταγωνίστριας. Είναι όλα όσα φάνηκαν περίεργα στη λευκή φυλή οσο αντι για πρεσβευτές πολιτισμού, οι άποικοι εξυπηρέτησαν τα μεγαλύτερα συμφέροντα αναπαράγοντας ρατσιστικά και κοινωνικά στερεότυπα. Η κατωτερότητα των φύλων, ο φόβος για το διαφορετικό, η επιμιξια είναι μόνο μερικά τα οποια επιμελώς υπονοούνται στην ιστορία του γιγάντιου ανθρωπιδούς.  Ο Kong φέρεται να έχει την ρίζα της σύλληψης της ιδέας του σε άλλη ήπειρο ωστόσο, και συγκεκριμένα στα νησιά Nussa Tengara της Ινδονησίας στα οποια δεσπόζει ο Εθνικός Δρυμός Κομοντο. Εκεί, το 1926, ο ερπετολόγος William Douglas Burden και οι συνεργάτες του ήρθαν αντιμέτωποι με το φόβο που περιγράψαμε προηγουμένως όταν αντιλήφθηκαν πως ο Κομοντο αποτελεί το φυσικό περιβάλλον ενός εξωπραγματικού πλάσματος, μιας σαύρας μήκους 3 μέτρων η και περισσότερο. Οι δράκοι του Κομόντο σύντομα αποτέλεσαν έκθεμα στους ζωολογικούς κήπους της Νέας Υόρκης, τους οποίους ακολούθησαν και άλλα αλλόκοτα πλάσματα που οι Νεοϋορκέζοι δεν είχαν αντικρίσει ποτέ. Μεταξύ τους, ένα τρισδιάστατο μοντέλο ενός αφύσικα μεγάλου ταριχευμένου γορίλα. Η ίντριγκα πως κάτι τέτοιο μπορεί όντως να υπάρχει σε κάποιο περιβάλλον της Αφρικής ή της Ασίας τροφοδότησε το μύθο.


Όπως οι λαοί που κατακτήθηκαν έτσι και ο King Kong ξεριζώνεται από τον τόπο του και οι συνήθεις τακτικές των αποικιοκρατών απέναντι στους υπόδουλους λαμβάνουν χώρα. Απάνθρωπες συνθήκες εργασίας, εξευτελισμός, δουλειά και εν τελει θανάτωση περιμένουν στη γωνία να υποδεχτούν το ένα το άλλο. Ο Kong γίνεται σκετσακι σε τσίρκο για τα αχόρταγα από διασκέδαση μάτια της μητρόπολης Νέας Υόρκης και των “ιμοδιψών” κατοίκων της. Οι ευγενείς άγριοι απέναντι στον αγνό άγριο. Όπως οι αποικιοκρατικές δυνάμεις φέρονταν στους γηγενείς πληθυσμούς έτσι και για τον λαό της Νέας Υόρκης, ο Κονγκ είναι κάτι κατώτερο, ένα πλάσμα φοβερής φυσικής δύναμης και μεγέθους αλλά νοητικά ύστερο και λίγο. Ο Κing Kong είναι η συσπείρωση όλων των κατατρεγμένων, εκδιωγμένων ανθρώπινων ζωών που παρομοιάστηκαν με πίθηκους και υποβαθμίστηκε η ζωή τους.Βέβαια για τα μάτια που συνηθίζουν να κοιτάνε αλλού, ο King Kong είναι μια ταινία για μια μεγάλη μαϊμού που κυνηγά μια γυναίκα, σε μια εποχή που οι άνθρωποι πίστευαν πως οι γορίλες είχαν βίτσιο να βιάζουν ανθρώπους. Αλλά εδώ δε κοιτάμε τη βιολογία του 1930.